Sobota 18. září 2021, svátek má Kryštof
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 18. září 2021 Kryštof

Otázka dodržování přikázání Ježíše Krista

27. 07. 2021 9:20:42
Otázka dodržování slov, nařízení, přikázání Ježíše Krista je důležitá. Ježíš samotný si povšiml, že židé některá přikázání díky svému lidskému výkladu, díky své tradici zrušili. (Matouš 15,6)

Otázka dodržování slov, nařízení, přikázání Ježíše Krista je důležitá. Ježíš samotný si povšiml, že židé některá přikázání díky svému lidskému výkladu, díky své tradici zrušili. (Matouš 15,6) Když jsem si položil otázku, zda neplatí podobně konstatování o zrušeném Božím slově díky lidské tradici v našem církevním prostředí, musel jsem si odpovědět, že zajisté ano. Křesťané nejsou v tomto lepší, než byli ve své době židé.

O které přikázání Pána Ježíše Krista se mi jedná? Viz:

Ježíš vzal i kalich, vzdal díky a podal jim ho se slovy: Pijte z něho všichni. (Matouš 26,27)

Pokud Pán Ježíš nařídil, aby z kalicha pili všichni, pak není přípustná jakákoliv jiná možnost. (pochopitelně)

Ke katolické eucharistii mají přístup jenom katolíci, a tak naši katoličtí přátelé svojí tradicí ruší Boží slovo — že z něho, tj. z kalicha[1], máme pít všichni. Pokud je řečeno, že všichni, pak z tohoto pravidla neexistuje výjimka! V podobném duchu této logiky „operují“ věřící ve většině protestantských církví, kde v rámci tzv. kázně zakážou potrestanému členovi své církve přístup k Památce Večeře Páně.

Pán Ježíš však neříká někteří, ale všichni! Křesťané si nemají vytvořit nějaké své exkluzivní „VIP“ skupiny věřících, kde k plnému naplňování Ježíšova přikázání musíte být členy a správně chápat eucharistii (katolíci), nebo nebýt v kázni (protestanté).

A teď k přijímání Památky z mého hlediska protestanta. Samozřejmě se mě někteří ptali, protože jsem tohle téma už prodiskutovával, jak bych řešil některé případy v protestantském sboru, například pokud někdo udělá něco, nějaký hřích, atp., jak bych to řešil. Pochopitelně, kázeň je správná, ale jenom v zákazu služby, do které provinilce delegovala církev. To znamená, že se v rámci kázně provinilci zapoví vyučovat, kázat atd., takový provinilec „spadne“ na úroveň běžného řadového člena sboru bez všech výsad, které plynuly z jeho dřívějšího postavení staršího, kazatele, pastora, faráře atd..

No dobře, ale co když někdo opravdu bude přistupovat k Památce nehodně? To pak ale o jeho duchovním stavu jistě rozhodne Pán Ježíš a ne nějaký „strejda“ v církvi. Přinejmenším můžu provinilce, který je v kázni, varovat, aby nebral Památku nehodně, ale zakazovat a bránit mu, to je už porušení přikázání Páně. (Matouš 26,27) Do nitra takto potrestaného věřícího vidí Ježíš, nikoli člověk! A pokud opravdu bude brát nehodně Večeři Páně, potom musí o jeho dalším osudu rozhodnout Ježíš, ne nikdo jiný! (1 Kor 11,30–31) A zakázat mu přístup k Památce, je jako mu rovnou zakázat, aby se modlil.

A co katolíci s jejich argumentací, že eucharistii jako protestanté chápeme špatně. Z toho důvodu se jí nesmíme účastnit. A vlastně nás chtějí uchránit před hříchem a činí nám tak vlastně dobrodiní? Naši katoličtí přátelé chtějí Pánu Bohu pomáhat a udržovat čistou a neposkvrněnou církev, ale asi nevědí, že je to přesně naopak. Žel tímto učením, touto tradicí ruší přikázání Páně: „Ježíš vzal i kalich, vzdal díky a podal jim ho se slovy: Pijte z něho všichni.“ (Matouš 26,27)

Pokud by se stalo, že budu jako protestant brát eucharistii nehodně, potom o mém (ne)správném duchovním stavu rozhoduje Ježíš, ne tradice pocházející z Vatikánu. Námitka, že vy protestanté eucharistii chápete špatně, a tak nesmíte k přijímání, neobstojí. Na vysvětlenou existuje jeden biblický text v biblické knize Exodu:

„Poslušně budeme dělat všechno, o čem Hospodin mluvil.“ (Ex 24,7 dle ČEP) Hebrejský originál zde k popsání lidského závazku používá slovního spojení נעשׂה ונשׁמע „naase venišma“, kde je mnohem lepší doslovněji přeložit hebrejský text z Ex 24,7 takto:

My to budeme činit a porozumíme. (jde mi nejenom o doslovnost překladu, ale také o pořadí slov v tomto sousloví)

Doslovný překlad je pak klíčem ke správnému chápání Božího jednání a názorně nám dokumentuje, že aktivní poslušnost v naplňování Božích přikázání předchází vlastnímu pochopení jejich významu. (!!)

Katolíci přicházejí v diskuzi s námi s argumentací, že — my protestanté nejprve musíme správně porozumět eucharistii (proměňování) a až pak se nám dostane to privilegium se jí i možná milostivě účastnit. Když o tom ale přemýšlím, tak ani tady to není možné, prostě pokud nejsem katolík, tak mi je přístup k eucharistii zapovězený, byť bych i eucharistii chápal po „katolicku“.

Alespoň za mě samotného s touto logikou nesouhlasím, v žádném případě! Bible nás učí, že se nejprve eucharistie máme účastnit, aby se nám potom dostalo jejího správného pochopení. Ne naopak! Nejprve (my to budeme činit), ať (porozumíme). (נעשׂה ונשׁמע)

Víte, komu se podobá ten, kdo chce měnit boží přikázání, nebo dokonce brání jejich naplnění? Mám k tomuto jeden možná hloupý příklad, aby tomu porozuměl i ten poslední Pepa z Dolní Lhoty.

Víme všichni velice dobře, že na mnohých křižovatkách je semafor a na červenou se stojí a na zelenou se jede. Teď si jenom představte, že byste přiběhli ke křižovatce a začali z nějakého důvodu ostatní přesvědčovat, vykřikovat, aby na červenou jeli a na zelenou stáli. Sklidili byste jenom posměch. Možná by vás i zavezli k policejnímu výslechu, případně byste mohli skončit v ústavu pro choromyslné. O pravidlech silničního provozu a jejich změnách může totiž rozhodovat jedině vydavatel tohoto zákona – a to je v tomto případě stát.

O tom, kdo může přistupovat k Památce Večeře Páně (eucharistii), rozhoduje jedině „vydavatel“ tohoto nařízení a tím je samotný Ježíš Kristus a pochopitelně také ten, kdo se takového obecenství s živým Bohem chce svobodně účastnit. Amen.


Poznámky:

1. Otázku „pod obojí“ v tomto článku neřeším. #podobojí
2. Obrázek v Perexu obrázek byl původně nahrán na Flickr a odtud dne 13. května 2014, 13:12 načten na Commons pomocí nástroje Flickr upload bot Jonund. Bylo ověřeno, že k datu načtení na Commons odpovídaly licenční podmínky souboru uvedené licenci. Tento soubor podléhá licenci Creative Commons (zdroj Wikimedia).

Autor: Karel Sýkora | úterý 27.7.2021 9:20 | karma článku: 7.38 | přečteno: 273x

Další články blogera

Karel Sýkora

Dmitrij Šostakovič — Druhý valčík\Tango

Dmitrij Dmitrijevič Šostakovič, byl ruský a sovětský skladatel a klavírista, jeden z nejvýznamnějších představitelů hudební moderny 20. století.

18.9.2021 v 15:50 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 19 |

Karel Sýkora

Zabezpečená šifrovaná e-mailová komunikace

Šifrovat můžete e-mailovou komunikaci. E-mailové zprávy mohou po Internetu putovat přes různé e-mailové servery spravované neznámými správci. Právě proto je v případě důvěrných zpráv vhodné šifrovat.

16.9.2021 v 7:32 | Karma článku: 3.47 | Přečteno: 76 |

Karel Sýkora

Guns N' Roses — Knockin' On Heaven's Door

Knockin' on Heaven's Door (v češtině Klepání na nebeskou bránu) je píseň Boba Dylana poprvé uvedená na soundtracku k filmu Pat Garret & Billy the Kid v roce 1973. Knockin' on Heaven's Door patří k nejhranějším písním.

13.9.2021 v 17:40 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 57 |

Karel Sýkora

Seneca — Velcí architekti ctihodných myšlenek

Lucius Annaeus Seneca byl římský stoický filosof, dramatik, básník a politik, syn Senecy staršího a vychovatel císaře Nerona.

10.9.2021 v 7:56 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 34 |

Další články z rubriky Kultura

Karel Sýkora

Dmitrij Šostakovič — Druhý valčík\Tango

Dmitrij Dmitrijevič Šostakovič, byl ruský a sovětský skladatel a klavírista, jeden z nejvýznamnějších představitelů hudební moderny 20. století.

18.9.2021 v 15:50 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 19 |

Petr Fabera

StarDance XI - před startem

Po tradiční odmlce se přiblížil start nového, již jedenáctého ročníku soutěžní zábavné taneční show StarDance.

18.9.2021 v 9:00 | Karma článku: 8.13 | Přečteno: 201 | Diskuse

Hanka Deutschmannova

Plenér Loket 2021 - tvorba na schodech - malování na kamínky

Pro letošní loketskou tvůrčí dílnu - plenér - malovaní venku, nás napadlo spojit oblíbené malování na kamínky s cestou k hradu.

17.9.2021 v 21:23 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 60 | Diskuse

Zdeňka Ortová

Kdy vás naposledy zabila poezie?

Četla jsem verše, o jejichž autorovi jsem si myslela, že ho určitě hledá doktor Cimický s receptem v ruce.

15.9.2021 v 10:25 | Karma článku: 23.95 | Přečteno: 448 | Diskuse

Eva Hauserová

Štěstí je v jednoduchosti

Indicko-britský aktivista, autor a myslitel Satiš Kumár předkládá čtenářům své náhledy na to, jak uzdravit naše nespokojené duše, jak reformovat lidskou společnost a jak zajistit její zdravé a přirozené fungování.

15.9.2021 v 8:27 | Karma článku: 9.16 | Přečteno: 265 | Diskuse
Počet článků 4075 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 437

Chercher la vérité et la dire, telle qu'on la pense, n'est jamais criminel. On ne saurait imposer a personne une conviction. Les convictions sont libres.
Sébastien Castellion

Hledat pravdu a říkat ji tak, jak si myslíme, to nemůže být nikdy zločin. Nikdo nemá být k žádnému přesvědčení donucován. Přesvědčení je svobodné. 

Najdete na iDNES.cz